Портфоліо. Типи і види, методика формування
(З матеріалів блогу Людмили Понкратової)
Доброго дня, любі
друзі!
Сьогодні поговоримо
про типи, види портфоліо
та методику
формування.
В інтернеті можна
знайти чимало джерел інформації,
присвячених даному питанню,
але майже усі вони
пропонують певну
класифікацію типів портфоліо.
Отже, існують ТРИ
основні типи портфоліо:
- портфоліо документів
Портфоліо документів включає сертифіковані (документовані) досягнення
бібліотекаря, а саме:
- дипломи;
- грамоти;
- свідоцтва;
- посвідчення;
- довідки;
У ньому можуть розміщуватися копії зазначених документів. Обов'язково
передує їхнім переліком (по мірі накопичення протягом ряду років).
Тобто тут бібліотекар збирає документи, які засвідчують його участь у різномантіних
конкурсах, турнірах тощо.
- портфоліо робіт.
Це зібрання матеріалів, які відображають основні напрямки і види
діяльності, опис основних форм творчої активності. Виконується групуванням
різних творчих, проектних, дослідницьких робіт бібліотекаря в єдиний масив
документів. У нього можуть входити:
- конкурсні роботи;
- проекти розвитку бібліотеки;
- тексти (тези) виступів на семінарах, методоб'єднаннях (можна додавати
аудіо-, відеозаписи виступів);
- сценарії різноманітних масових заходів;
- друковані та електронні продукти - сайти, блоги, презентації,
відеоролики на допомогу розробки бібліотечних уроків, оглядів, виставок;
- відеозаписи, фотоальбоми різноманітних заходів;
- продукти бібліографічної діяльності: б/ф посібники, бюлетені, буклети
тощо;
- авторські бібліотечно-інформаційні проекти, наприклад, цикл занять з
формування інформаційної культури користувачів та будь-які інші.
Портфель робіт передує переліком
представлених в ньому матеріалів. Самі роботи прикладаються на паперових або
електронних носіях, у тому числі відеозаписи, фотографії, публікації тощо. Він
дає якісну оцінку професійної діяльності бібліотекаря за такими параметрами:
повнота, різноманітність, оригінальність, переконливість матеріалів, динаміка і
творча активність працівника і т.п.
- портфоліо відгуків
Портфоліо відгуків - це характеристики ставлення бібліотекаря до різних
видів діяльності. У ньому дається письмовий аналіз ставлення бібліотекаря до
своєї діяльності і її результатам (тексти висновків, рецензії, відгуки, резюме
та інше). Включає оцінки заходів колегами, методистами, адміністрацією,
методичними об'єднаннями і т.д. (До перерахованих вище видів документів
додаються рекомендаційні листи). Бажано включати комплексний самоаналіз
діяльності та її результатів.
За складом портфоліо класифікують:
- прості - це портфоліо, які реалізують один з названих
типів;
- комплексні - включають в себе описані типи в якості
своїх розділів).
Наприклад:
А. Портфоліо прості: 3 варіанти, тобто або в чистому вигляді портфоліо
документів, або портфоліо робіт, або портфоліо відгуків.
Б. Портфоліо, що складається з двох розділів: розділ документів і розділ
робіт, або розділ документів і розділ відгуків, або розділ робіт і розділ
відгуків.
В. Портфоліо, що складається з трьох розділів, - комплексний:
розділ документів, розділ робіт і розділ відгуків.
ВИДИ ПОРТФОЛІО
види портфоліо визначають за характером і структурою представлених у
ньому документів.
Наприклад. документальне, підсумкове, методичне. рефлексивне, презентаційне
та інші.
Найбільш затребуваними в практиці бібліотекаря є особисте
портфоліо, а також тематичне.
Давайте розглянемо
саме ці 2 види портфоліо.
Особисте - це як професійний портрет бібліотекаря. Ідеальний його варіант,
це комплексний "В", тобто який включає в себе всі
типи.
Особистісний портрет рекомендується представляти у формі "РЕЗЮМЕ".
Акцент в резюме необхідно зробити на наявному досвіді бібліотекаря: в
самоосвіті, в використанні в своїй практиці сучасних інформаційних технологій,
в проектній діяльності тощо.
В особистому портфоліо можна
розмістити результати професійного тестування і лист самооцінки професійних
умінь і навичок.
Цікавим, на мою думку, є тематичне портфоліо (приклад портфоліо Галини Симоненко найкраще
характеризує його можливості для представлення певної теми).
Тематичне портфоліо може включати в себе:
- план (структуру, схему) занять або розробки теми;
- пояснювальну записку, де наводиться коротка інформація про автора, форму
подання матеріалу і т.д .;
- обгрунтування теми (предметного курсу), своє бачення даної теми, яких
результатів очікуєте;
- програму курсу (плани, технологічні карти або розробки уроків,
бібліотечних занять);
- роботи читачів (анкети, тести, відгуки на конкретний урок, відгуки на
літературний твір, малюнки);
- самоаналіз проведеної роботи;
- фактографічний матеріал по темі (списки літератури, копії статей, схем і
т.д.);
- відгуки колег, викладачів на відвідані ними заняття (якщо це шкільна
бібліотекая. або бібліотека внз);
- бібліографію, огляд джерел;
- презентаційні
матеріали (мультимедіа, презентація, веб-сайт, блог, книга, публікація тощо);
- підведення підсумків, визначення перспектив.
МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ
ПОРТФОЛІО
Справа в тому, що
бібліотекарі, які вже мають досить великий стаж роботи, напевно накопичили
достатню кількість різноманітних папок з власними добірками, розробками
заходів, виставок, рекомендованої бібліографії, досліджень тощо. Досвідчені
бібліотекарі також мають в своєму багажі дипломи, грамоти, сертифікати. Ці всі
матеріали - і є складові портфоліо. Треба тільки відібрати головне, зробити
акценти і привести елементи до системи.
Таким чином, алгоритм формування портфоліо такий:
- визначити мету створення портфоліо;
Залежно від мети визначте тип і вид вашого портфеля досягнень - простий
або комплексний, особистий або тематичний.
- визначити, що ви збираєтеся включити до вашого порфоліо;
- змоделювати структуру (розділи, підрозділи тощо);
Це ваш портфель досягнень, і його зміст визначаєте тільки ви. Пам'ятайте
одне - не можна обійняти неосяжне. Рекомендується створювати портфоліо за
останні 3-5 років, але, якщо ви маєте дипломи, грамоти регіонального, або
міжнародного рівня, то за 10-15 років також можливо це робити.
- визначити форму порфоліо: друкований варіант (файлова
тека з матеріалами), або електронний варіант (можливо портфоліо-сайт,
портфоліо-блог). Можливо і поєднання двох варіантів;
- визначити хронологію представлення матеріалів.
У прямій хронології - для показу прогресу і професійного зростання або в
зворотному - для демонстрації останніх результатів? Або ви розподілите
матеріали за видами: в частині для документів - дипломи, грамоти, сертифікати,
посвідчення, довідки, свідоцтва; в частині для робіт - проекти, програми,
конкурсні роботи, публікації, виступи, сценарії, відгуки, рецензії і т.д .; або
за рівнями: вузівський, районний, муніципальний, регіональний тощо.
- скласти перелік матеріалів кожного розділу;
- визначити місце зберігання портфоліо.
Варіанти ви обираєте самі. Найбільш розширений варіант для себе, все
найбільш важливе - для адміністрації. Якщо портфоліо має електронний варіант,
ви можете розмістити його в інтернеті і відкрити доступ як для всіх
користувачів, так і вибірково. Якщо портфоліо зберігається у вас у кабінеті -
ви можете формувати його документами-оригіналами, якщо в іншому місці - краще
надати копії.
- написати пояснювальну записку, або коментар до
портфоліо;
- визначити, як ви будете представляти своє портфоліо,
тобто форму презентації - доповідь, відеопоказ, мультимедійна
презентація.
Про вимоги щодо оформлення порфоліо, його організацію, приклади і корисні
посилання поговоримо наступного разу.
Дякую за увагу!
Дякую, обов'язково використаю в своїй роботі.
ВідповістиВидалитиДякую за інформацію.
ВідповістиВидалити